Premies inbraakbeveiliging 2023
Laatste update: 14 december 2023 – De investering in een alarminstallatie of andere inbraakwerende maatregelen is een verstandige keuze. Om de kosten te drukken, kan je aanspraak maken op premies en andere financiële maatregelen. Een overzicht van alle premies voor alarmsystemen en andere inbraakbeveiliging ontdek je hier met info over de bedragen, voorwaarden en procedure.
Hoe maak ik mijn eigendom inbraakveilig?
Je huis, winkel, … beveiligen tegen inbraak kan op verschillende manieren. De populairste maatregel is het plaatsen van een alarmsysteem. Toch zijn er ook heel wat andere manieren om inbrekers op afstand te houden, zoals het installeren van camerabewaking. Dat werkt niet alleen als afschrikmiddel, maar helpt ook bij het identificeren van indringers. Iets minder voor de hand liggend maar erg doeltreffend, is sterk buitenschrijnwerk. Sterke (inbraakwerende) ramen en deuren kunnen het inbrekers een pak lastiger maken. Hetzelfde geldt voor (inbraak)rolluiken, beveiligingssloten of toegangscontrole (bv. via een parlofoon, …).
TIP: een specialist in inbraakbeveiliging adviseert je graag over de beste oplossing voor jouw situatie en informeert je over de premies waarop jij aanspraak maakt. Ontvang hier vrijblijvend offertes.
Overzicht premies inbraakbeveiliging 2023:
1. Verlaagd btw-tarief (voor alarmsystemen en rolluiken)
2. Gemeentelijke premies (voor inbraakbeveiliging)
3. Mijn VerbouwPremie
1. Verlaagd btw-tarief (6% in plaats van 21%)
Is je woning ouder dan 10 jaar en gebruik je deze uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning? Dan kan je voor bepaalde renovatiewerken genieten van het verlaagde btw-tarief van 6% in plaats van 21% (zowel op de materialen als de plaatsing).
Welke inbraakwerende maatregelen komen in aanmerking?
Inbraakwerende maatregelen die in aanmerking komen voor het lagere btw-tarief zijn:
- Het plaatsen van vaste alarmtoestellen tegen diefstal
- Het plaatsen van rolluiken
Hoe kan ik aanspraak maken op het verlaagde btw-tarief?
Om te kunnen genieten van het verlaagde btw-tarief van 6% moet je de werken laten uitvoeren door een vakman. De rolluiken en/of het alarmsysteem zelf plaatsen mag dus niet. De rolluiken en/of het alarmsysteem moeten ook geleverd en geplaatst worden door dezelfde aannemer.
TIP: samenwerken met een vakman is niet alleen verplicht om te kunnen genieten van het 6% btw-tarief, maar ook sterk aangeraden. Hij adviseert je over de beste oplossing (type alarmsysteem of rolluiken) op maat van jouw situatie en zorgt voor een correcte plaatsing. Vergelijk gratis advies en prijzen van gespecialiseerde installateurs van alarmsystemen, rolluiken of speciale inbraakwerende rolluiken.
2. Gemeentelijke premies
Sommige gemeenten en steden geven premies voor alarmsystemen of het toepassen van andere inbraakwerende maatregelen. Let op, want de maatregelen waarvoor je een premie kan krijgen, het premiebedrag en de voorwaarden kunnen per gemeente/stad verschillen.
BELANGRIJK: niet elke stad/gemeente biedt premies voor inbraakbeveiliging aan. Je doet er dus goed aan vooraf contact op te nemen met jouw lokale overheid om te weten of je een premie voor een alarmsysteem of andere maatregel kan krijgen en aan welke voorwaarden je moet voldoen. Je kan je ook altijd laten informeren over alle mogelijkheden door een specialist in inbraakbeveiliging.
3. Mijn VerbouwPremie
Je kan een aanvraag doen voor de Mijn VerbouwPremie als je nieuwe ramen en deuren laat plaatsen. Het plaatsen van rolluiken valt niet onder deze regeling.
Voorwaarden Mijn VerbouwPremie
Wil je een premie aanvragen via de Mijn VerbouwPremie? Dan moet je in ieder geval voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Het gebouw: om in aanmerking te komen moet het gebouw 15 jaar of ouder zijn. Gebouwen die gesloopt en opnieuw opgebouwd worden, komen daarentegen niet in aanmerking voor een premie voor ramen en deuren.
- Laagste en middelste inkomenscategorie: naast het plaatsen van hoogrendementsglas zijn er nog meer werkzaamheden waar je mogelijk een premie voor krijgt. Voor deze overige klussen ontvang je een premie als je binnen de laagste of middelste inkomenscategorie valt of verhuurt aan een sociaal verhuurkantoor (SVK). Denk hierbij aan nieuwe volle buitendeuren, dakramen, … Er geldt dan wel een minimale ventilatie-eis waar je aan moet voldoen.
- De factuur: de premie is nooit hoger dan 50% van de totale factuur, die overigens minimaal € 1.000 moet bedragen. Daarnaast mogen facturen maximaal 2 jaar oud zijn.
- Isolatiewaarde hoogrendementsglas: er geldt een maximale isolatiewaarde als je in aanmerking wil komen voor een premie. Zo mag de Ug-waarde van hoogrendementsglas maximaal 1,0W/m²K zijn. Wil je een premie ontvangen voor volle buitendeuren? Dan gaat het om een maximale U-waarde van 2,0W/m²K.
LET OP: dit is een opsomming van een aantal belangrijke voorwaarden, maar geen complete lijst. Voor alle voorwaarden kan je terecht bij de Vlaamse overheid of vergelijk je 2 à 3 vakmensen actief in jouw buurt via onze gratis offerteservice. Start je aanvraag hier.
Bedrag Mijn VerbouwPremie
De maximale premie voor ramen en deuren is 35 à 50% van het totale factuurbedrag. Hoeveel je precies ontvangt en welke werkzaamheden hieronder vallen, is afhankelijk van de woning en de aanvrager. Een overzicht van de bedragen:
Type gebouw | Categorie | Maximale premiebedrag |
---|---|---|
Woning of appartement | Laagste inkomenscategorie of verhuurder bij SVK | max. 50% van factuur / € 5.500 |
- | Middelste inkomenscategorie | max. 35% van factuur / € 3.850 |
- | Hoogste inkomenscategorie of investeerder | max. 40% van factuur / € 16 per m² |
Niet-woongebouw | max. 40% van factuur / € 16 per m² |
Hoe vraag ik de Mijn VerbouwPremie aan?
Je kan de Mijn VerbouwPremie online aanvragen via het digitaal loket. Dat moet uiterlijk 2 jaar na datum van de laatste factuur. Documenten die je nodig hebt bij de aanvraag zijn o.a. de (eind)facturen, het attest van de aannemer, … Een vakman bezorgt je de nodige documenten en kan je ook helpen om de Mijn VerbouwPremie aan te vragen. Ontvang vrijblijvend offertes van vakmannen via de offertepagina.
Veelgestelde vragen inbraakbeveiliging
-
Welk type alarmsysteem kies ik best?
Er bestaan verschillende soorten alarmsystemen. Zo moet je onder meer kiezen tussen een:
- bekabeld, draadloos of hybride (combinatie van bekabeld en draadloos) alarmsysteem
- standaard (enkel noodzakelijke functies als bedieningspaneel, sirene en sensoren) of uitgebreid (noodzakelijke functies + extra’s als bewegingsmelder, aansluiting op alarmcentrale, …) alarmsysteem
Wat voor jou de beste keuze is hangt af van jouw wensen, de mogelijkheden van de locatie en je budget. Bovenstaande zaken zijn maar enkele van de vele mogelijkheden. Heb je interesse in een alarmsysteem? Dan laat je je best bijstaan door een gespecialiseerde installateur. Die kan je informeren over de mogelijkheden en adviseren op maat van jouw situatie. Ontvang gratis advies en prijzen. Voor een overzicht van de soorten alarmsystemen en hun prijzen (incl. plaatsing) kan je terecht in dit artikel.
-
Kan ik een premie voor een alarmsysteem krijgen?
Nee. Voor het plaatsen van een alarmsysteem kan je geen premie krijgen. Je kan enkel aanspraak maken op het verlaagd btw-tarief van 6%. Je moet het alarmsysteem dan plaatsen in een woning die ouder is dan 10 jaar en die je uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning gebruikt. Je moet het alarmsysteem ook laten leveren en plaatsen door 1 aannemer. Lees meer over het verlaagd btw-tarief voor alarmsystemen.
-
Kies ik best standaard of inbraakwerend schrijnwerk?
Dat hangt volledig af van jouw wensen. Nieuwe ramen, deuren en rolluiken zijn sterk en van zo’n kwaliteit dat ze hoe dan ook een goede bescherming bieden tegen inbraak. In principe is dat dus voldoende. Mag het nóg veiliger zijn of gaat het bv. om een winkel? Dan kan je ook kiezen voor speciale inbraakwerende ramen (met speciaal veiligheidsglas), deuren (met speciaal hang- en sluitwerk) of rolluiken.
-
Kan ik mijn inbraakbeveiliging beter zelf plaatsen of laten plaatsen?
Op bepaalde financiële steunmaatregelen kan je enkel aanspraak maken als je jouw inbraakbeveiliging laat plaatsen door een vakman, bv. bij het verlaagde btw-tarief. Los daarvan is samenwerken met een gespecialiseerde installateur hoe dan ook het meest aangeraden. Waarom?
Een vakman kan je adviseren over de beste beveiligingsoplossing voor jouw situatie (welk type alarmsysteem, rolluiken, ramen en deuren, camerabewaking, … ?). Bovendien zorgt hij voor een correcte plaatsing, iets wat geen overbodige luxe is omdat je veiligheid ervan afhangt. Een vakman weet ook precies waarmee hij rekening moet houden (bv. wetgeving bij camerabewaking, correct afstellen en testen van een alarmsysteem, …). Zo ben je zeker van een optimale beveiliging op lange termijn.
TIP: interesse in inbraakbeveiliging? Vraag dan zeker offertes aan bij verschillende vakmannen. Zo kan je makkelijk prijzen, voorstellen, uitvoeringstermijnen, … vergelijken. Ontvang en vergelijk vrijblijvend offertes op maat via de offertepagina voor buitenschrijnwerk of inbraakbeveiliging.
Inbraakbeveiliging laten plaatsen?
Ontvang vrijblijvend offertes & vergelijk